مدل مانتو پاییزه ۹۵ | مدل جدید مانتو پاییز ۲۰۱۶

جدیدترین و زیباترین مدل های مانتو پاییزه ، مخصوص خانم هایی که دوست دارند شیک پوش و به روز باشند و زیبا به نظر برسند.

در این مطلب مدلهای زیبا از مانتو های پاییزه قرار داده شده است،امیدواریم مورد پسند شما قرار گیرد.

مانتو پاییزه

مانتو پاییزه

مانتو پاییزه

مدل مانتو پاییزه ۹۴

مانتو پاییزه

مدل مانتو پاییزه ۹۴

مانتو پاییزه

مدل مانتو پاییزه ۹۴

مانتو پاییزه

مدل مانتو پاییزه ۹۴

مانتو پاییزه

مدل مانتو پاییزه ۹۴

مانتو پاییزه

مدل مانتو پاییزه ۹۴

مانتو پاییزه

مدل مانتو پاییزه ۹۴

مانتو پاییزه

سبك دوره صفویه در طراحی مانتوهای پاییزه
سبك دوره صفویه اوج هنر اسلامی – ایرانی است. این سبک که یک منبع غنی ازهنرهای تمدن اسلام و ایران به شمار می‌آید، می‌تواند در طراحی‌های متناسب با فرهنگ این مرز و بوم بهترین ایده را به هنرمند دوره معاصر بدهد و به عنوان یک الگوی مناسب در جهت طراحی مانتوهای اسلامی ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به این‌که مانتو پوشش دختران و بانوان ایرانی است و بیشترین كاربرد را در جامعه بانوان و دختران ما دارد بنابراین طراحی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ادغام سبک دوره صفویه و مدل مانتوهای عصر حاضر این امکان را به طراحان می‌دهد که بتوانند مدل‌های خوبی برای این پوشش طراحی كنند، تا دختران جوان بتوانند با ظاهری آراسته و مناسب یک جوان مسلمان ایرانی در جامعه حضور پیدا كنند.

كلمات كلیدی: سبك دوره صفویه، مانتوهای پاییزه، دختران جوان

مقدمه

اسماعیل در ۸۶۶ ه.ش. در اردبیل دیده به جهان گشود. پدرش شیخ حیدر به همراه مریدان خود که به دلیل بر سر داشتن کلاه قرمز رنگ قزلباش( سرخ سر) خوانده می‌شدند برای جهاد با مسیحیان به نواحی قفقاز رفتند. اسماعیل تا ۹۰۵ ه.ق. با مراقبت‌های شمس الدین لاهیجی که از فضلای آن دیار بود فارسی، عربی، قرآن و مبانی و اصول شیعه امامیه را فرا گرفت. هم چنین در این مدت، زیر نظر هفت تن از بزرگان صوفی لاهیجان فنون رزم آموخت بدین ترتیب اسماعیل از یک سو تحت تأثیر فرهنگ صوفیانه خانقاه شیخ صفی بود و از سوی دیگر احتمالاً در گیلان با برخی آموزه‌های ایران باستان و تشیع امامی آشنا شده و مجموعه‌ی این آموزه‌ها او را برای بدل شدن به یک حاکم مقتدر، فرمانده‌ی نظامی و پیشوای مذهبی آماده ساخته است.

واضح است که اوضاع متزلزل و بی ثباتی که شاه عباس اول در آن رشد و نمو یافت بر اصلاحات او چه در زمینه‌ی حکومت داری و چه سنت هنر پروری اثر گذار بوده است او را که هنوز کودکی بیش نبود، به هرات فرستادند. تا پاسی از سده‌ی دهم هجری این شهر بزرگ عهد تیموری مرکز ثقل فکری و فرهنگی ایران و محل سکونت نامورترین هنرمندان و هنر پروران ایران بود و حتی در عهد صفوی که کانون هنر به غرب ایران انتقال یافت هرات هم چنان شهرت خود را حفظ کرد. معماری، نقاشی و خوشنویسی عهد تیموری نقش بسزایی در شکل دهی به سلیقه و زائقه‌ی عباس ایفا کرد. [۱]

پوشاک زنان صفویه

تن پوش زنان مرفه و درباری در دوره صفوی بستگی به مقام و ثروت همسران‌شان داشت ولی در ظاهر تن‌پوش آنها با هم تفاوتی نمی‌کرد، زیرا یک چادر بود که سر تا پای‌شان را می‌پوشاند البته جنس چادرهای آنها با هم متفاوت بود و بستگی به منصب همسرانشان داشت.

به استناد سفرنامه‌ها و کتب تاریخی و هم چنین دیوار نگاره‌ها و مینیاتورها می‌توان فهمید که زنان ثروتمند این دوره از پارچه‌های نفیس با نقش‌های بدیع و تزیینات ویژه برای تن پوش خود استفاده می‌کردند.» [۲]

تحلیل نوع پوشش در دو دوره ایلخانی و صفوی

بعد از تصرف چنگیزخان مغول، حكومت ایلخانان شكل گرفت بنابراین نوع لباس و تزئینات به كار رفته در دوره ایلخانان مختص فرهنگ مغولستان و ایران بوده و و از فرهنگ خالص ایرانی سرچشمه نگرفته است. یك ویژگی که در لباس‌های دوره ایلخانان همیشه به چشم می‌خورد وجود پاپوش‌های ساق بلند است كه در واقع نمونه‌ای از لباس‌های مغولان در آن سرزمین بوده است.

اما در دوره صفویه نوع پوشش با فرهنگ ایرانی سازگارتر بوده است تا آنجاکه علاوه بر نوع و جنس لباس، تزئینات و رنگ‌های به كار رفته در لباس نیز همگی برگرفته از فرهنگ اسلامی – ایرانی دوره صفوی است و به وفور می‌توان نقوش اسلیمی را در تزئینات لباس دوره صفویه مشاهده کرد، در حالی كه از این نقوش در لباس‌های دوره ایلخانی به ندرت استفاده می‌شده است.

فرهنگ صفوی اوج هنر اسلامی ایرانی در دوره خود است كه نشان دهنده علاقه شاهان صفوی به فرهنگ اسلامی و استفاده از این فرهنگ در انواع مختلف هنر مانند معماری، خوشنویسی، نقاشی و … است. [۳]

مانتو

پوششی که ما امروزه به عنوان مانتو از آن استفاده می کنیم با پیراهن‌هایی به نام مانتو که پوشیدن آنها اواخر قرن هفدهم و هجدهم میلادی در کشورهای اروپایی متداول و مرسوم بوده، از نظر شکل ظاهری بسیار متفاوت است.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که استفاده از چنین پوششی تنها در کشورهای اسلامی رایج است، اما این واژه در حقیقت نخستین بار به پیراهن‌های بلند و گشاد زنانه که در کشورهای اروپایی برای مجالس مهمانی طراحی و دوخته می شد، اطلاق شده است. [۴]

Download Free

1 دیدگاه

  1. خیلی مدلای شیکو قشنگیه ممنون .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme